М. Асанішвілі, магістр історії та археології

Незалежний дослідник

Вінниця, Україна

УДК 94:100

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2640.2020.144.1

СЕРЕДНЯ ОСВІТА 1920-Х РОКІВ У РАДЯНСЬКІЙ ПРОВІНЦІЇ

У статті розглядаються контекст, цілі та результати побудови більшовиками радянської системи середньої освіти у місцевостях, де переважало сільське населення. Автором залучено широке коло джерел, що включає нормативно-правові акти, звітну документацію освітніх установ та его-документи. Автор відзначає, що нова освітня система – трудова школа – зустрічала серйозний опір та нерозуміння як із боку учнів та їхніх батьків, так і з боку вчителів. Перші не сприймали більшовицької освіти в силу світоглядних розбіжностей, а другі не розуміли основоположних принципів трудової школи, оскільки мали переважно дореволюційну освіту. Крім того, автор констатує низьке матеріальне забезпечення освітньої реформи більшовиків. Резюмуючи, автор закликає розглядати побудову системи середньої освіти більшовиками як прояв внутрішньої колонізації – таким чином радянська влада прагнула нав’язати новий світогляд аграрному українському суспільству, що було необхідно для виховання «нової людини».

Ключові слова: «нова людина», радянська провінція, реформа освіти, радянська школа, СРСР, реформа середньої освіти, єдина трудова школа.

Надійшла до редколегії: 19.02.2020

Завантажити статтю

Список використаних джерел:

1. Державний архів Вінницької області, ф. 842, оп. 1, спр. 94. Анкеты учителей трудшкол. 119 арк.

2. Державний архів Вінницької області, ф. 847, оп. 1, спр. 11. Годовые отчеты, планы работы Тульчинской окружной инспектуры народного образования за 1923-1925 гг. 423 арк.

3. Державний архів Вінницької області, ф. 254, оп. 1, спр. 105. Материалы 2-го Жмеринского уездного съезда работников образования; 2-ой культконференции учителей. Доклад об уездных учительских курсах Ямпольщины. 55 арк.

4. Державний архів Вінницької області, ф. 842, оп. 4, спр. 1. Постановления, циркуляры ВЦИК Народного Комиссариата Просвещения УССР. Протоколы совещаний заведующих уездными отделами народного образования, 154 арк.

5. Державний архів Вінницької області, ф. 254, оп.1, спр.722. Приказ губнаробраза об учете исторических ценностей и работе школьных кружков. 412 арк.

6. Альтюссер Л. Идеология и идеологические аппараты государства [Электронный ресурс] / Л. Альтюссер // Неприкосновенный запас. – 2011. – Режим доступа: https://bit.ly/2U6sN9p.

7. Березівська Л. Тенденції реформування шкільної освіти в Україні у ХХ ст. / Л. Березівська // Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія / Л. Березівська. – Київ: Едельвейс, 2013. – С. 420-429.

8. Бурдье П. Социальное пространство: поля и практики / П. Бурдье. – Санкт-Петербург: Алетейя, 2005. – 576 с.

9. Всесоюзная перепись населения 17 декабря 1926 г.: краткие сводки. Вып. 10: Население Союза ССР по положению в занятии и отраслям народного хозяйства [Электронный ресурс]. – Москва: Издательство Центрального статистического управления Союза ССР, 1929. – С. 4. – Режим доступа: https://bit.ly/398QbY9.

10. Гогохія Н. Дитинство у тоталітарному суспільстві: «вірні ленінці» радянської України у 1930-х роках [Електронний ресурс] / Н. Гогохія // Україна Модерна. – 2015. – Режим доступу: http://uamoderna.com/md/gogokhia-childhood-ussr-1930s.

11. Димке Д. Советские детские игры: между утопией и реальностью / Д. Димке // Антропологический форум. – 2012. – №16. – С. 24.

12. Dewey, J. The School and Society / J. Dewey. – Chicago: The University of Chicago Press, 1900. – 164 с.

13. Эткинд А. Внутренняя колонизация. Имперский опыт России / А. Эткинд. – Москва: Новое литературное обозрение, 2013. – 490 с.

14. Масенко Л. Мова радянського тоталітаризму / Л. Масенко. – Київ: КЛІО, 2017. – 240 с.

15. О Единой Трудовой Школе Российской Социалистической Федеративной Советской Республики [Электронный ресурс] // Известия Всероссийского Центрального Исполнительного Комитета Советов. – 1918. – Режим доступа: http://istmat.info/node/31601.

16. Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР: 1941-1961 гг. / Ф. Паначин, М. Колмакова, З. Равкин и др. – Москва: Педагогика, 1988. – 270 с.

17. Реабілітовані історією: У двадцяти семи томах. Вінницька область. Кн. 1 / І.С. Гамрецький та ін. – Вінниця: ДП «ДКФ», 2006. – 908 с.

18. Рожков А. В кругу сверстников: Жизненный мир молодого человека в Советской России 1920-х годов / А. Рожков. – Москва: Новое литературное обозрение, 2014. – 641 с.

19. Стародубов А. Записки очевидца: Екатеринослав 1918-1923 гг. [Электронный ресурс] / А. Стародубов // Gaudeamus. – 2001. – Режим доступа: https://prozhito.org/person/316.

20. Фицпатрик Ш. Срывайте маски!: Идентичность и самозванство в России / Ш. Фицпатрик. – Москва: РОССПЭН, 2011. – 272 с.