К. Кумінова, студентка магістратури

Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2640.2018.139.07

ОБРАЗИ АНАХАРСІСА ТА СКІЛА В АНТИЧНІЙ ЛІТЕРАТУРІ

У статті увага акцентується на образах Анахарсіса та Скіла в античній літературі V ст. до Р.Х. – ІІІ ст. після Р.Х. На основі аналізу згадок про цих персонажів у працях грецьких та римських авторів було з’ясовано, як змінювалося ставлення до постатей Анахарсіса та Скіла в античному світі. Було розглянуто, які політичні та економічні особливості розвитку Давньої Греції та Риму сприяли формуванню й популярності образу «благородного варвара» в добу античності.

Вперше згадку про Анахарсіса і Скіла ми знаходимо в «Історії» Геродота. Після цього про Скіла античні джерела більше не згадують. Анахарсіс же стає популярним літературним героєм доби античності. Зміна ставлення до постаті Анахарсіса припадає на ІV ст. до Р.Х. Це були часи, коли грецькі поліси були ослаблені після затяжної Пелепоннеської війни (431-404 рр. до Р.Х.). Античні автори, втомлені від політичної ворожнечі між різними грецькими полісами та економічної розрухи, шукали новий ідеал, який був би далекий від усіх протиріч тогочасного суспільства. Анахарсіс став одним із найяскравіших прикладів ідеалу «благородного варвара» і прославився в античному світі своєю природньою мудрістю, любов’ю до знань та простотою в побуті. Скіл же був одним із прикладів розбещеної багатством людини, яка живе заради власного задоволення. У часи Римської імперії образ «благородного варвара» не втратив своєї популярності. У ІІ-ІІІ ст. після Р.Х. біографія Анахарсіса поповнюється новими сюжетами.

Автор дійшов висновку, що античні автори використовували образ мудрого скіфа Анахарсіса для підтвердження власної думки про те, що лише природне є правильним, будь-яка надмірність є шкідливою і необхідно повернутись до старих добрих традицій. Цей літературний образ був своєрідною реакцією античного світу на кризові явища у культурному, політичному та економічному житті тогочасного суспільства. У статті підтверджується думка дослідниці Ш. Шуберт щодо двох етапів формування образу Анахарсіса в античній літературі.

Ключові слова: Анахарсіс, Скіл, літературний образ, античні автори, благородний варвар, кризи в часи античності.

Завантажити статтю

Список використаних джерел:

1. Андреев Ю. Греки и варвары в Северном Причерноморье (основные методологические и теоретические проблемы межэтнических контактов) / Ю. Андреев // Вестник древней истории. – 1996. – №1. – С. 3-17.

2. Белох Ю. Греческая история. Т. 2 / Ю. Белох. – Москва: Государственная публичная историческая библиотека России, 2009. – 474 с.

3. Гиббон Э. История упадка и разрушения Великой Римской империи: Закат и падение Римской империи: В 7 т. Т. 7 / Э. Гиббон. – Москва: Терра, 2008. – 640 с.

4. Грант М. Римские императоры: Биографический справочник правителей Римской империи 31 г. до н.э. – 476 г. н.э. / М. Грант. – Москва: Терра, 1998. – 400 с.

5. Иванчик А. Накануне колонизации. Северное Причерноморье и степные кочевники VIII-VII вв. до н.э. в античной литературной традиции: фольклор, литература и история / А. Иванчик. – Москва: Палограф, 2005. – 311 с.

6. Кнабе Г. Корнелий Тацит. (Время. Жизнь. Книги) / Г. Кнабе. – Москва: Наука, 1981. – 208 с.

7. Козулин В.Н. Образ скифов в античной литературной традиции / В.Н. Козулин. – Барнаул: Изд-во Алтайского университета, 2015. – 168 с.

8. Куклина И. Анахарсис / И. Куклина // Вестник древней истории. – 1971. – №3. – С. 113-125.

9. Свенцицкая И. Женщина в раннем христианстве / И. Свенцицкая // Женщина в античном мире: Сборник статей / Отв. ред.: Л.П. Маринович, С.Ю. Сапрыкин. – Москва: Наука, 1995. – С. 156-168.

10. Скржинская М. Скифия глазами эллинов / М. Скрижинская. – Санкт-Петербург: Алетейя, 2001. – 304 с.

11. Спиридонов Д. Уроженцы Северного побережья Черного моря в истории греко-римской мысли / Д. Спиридонов // Известия Таврической ученой архивной комиссии. – 1918. – №54. – С. 187-233.

12. Пастуро М. Зеленый. История цвета / М. Пастуро. – Москва: Новое литературное обозрение, 2017. – 168 с.

13. Ранович А. Очерк истории раннехристианской церкви / А. Ранович. – Москва: ОГИЗ, 1941. – 257 с.

14. Рожанский, И. Расизм и Древняя Греция / И. Рожанский // Вопросы истории естествознания и техники. – 1995. – №2. – С. 58-65.

15. Русяева А., Супруненко А. Исторические личности эллино-скифской эпохи (культурно-политические контакты и взаимовлияние) / А. Русяева, А. Супруненко. – Киев – Комсомольск: Археология, 2003. – 320 с.

16. Aly, W. Volksmärchen, Sage und Novelle bei Herodot und seinen Zeitgenossen / W. Aly. – Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht, 1921. – 313 S.

17. Dienemann, M. Judentum und Christentum / М. Dienemann. – Frankfurt аm Main: J. Kauffman, 1919. – 86 S.

18. Riese A. Die Idealisierung der Naturvölker des Nordens in der griechischen und römischen Literatur / А. Riese. – Heidelberg: Weiss, 1875. – 46 S.

19. Rüssel, H.W. Antike Welt und Christentum / H.W. Rüssel. – Amsterdam – Antwerpen: Akademische Verlagsanstalt Pantheon, 1944. – 238 S.

20. Saltzman, J. Herodotus as an Ancient Journalist: Reimagining Antiquity’s Historians as Journalists [Online] / J. Saltzman. – Available from: http://ijpc.uscannenberg.org/journal/index.php/ijpcjournal/article/viewFile/22/29

21. Schmidt, T. Barbarians in Plutarch’s political thought [Online] / Т. Schmidt. – Available from: https://core.ac.uk/download/pdf/20663040.pdf

22. Schubert, Ch. Anacharsis der Weise. Nomade, Skythe, Grieche / Ch. Schubert. – Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2010. – 227 S.